A Prezi kapcsán még mindig szívfájdalmam, hogy nem használják az oktatásban. Sok helyről – főként külföldi egyetemekről –  hallom hogy a diákoknak már Preziben kell dolgozni, de a másik oldalról nagyon gyéren jönnek a hírek. Úgy tűnik a tanárok még nem “mozdultak rá” a Prezire. A jelenlegi cikkben azt szeretném összeszedni, miért érdemes Prezit használni a Powerpoint helyett a katedra belső felén is. Mivel a történelem az egyik kedvenc tárgyam és sokáig tanítottam is a Közgáz felvételi előkészítőjében, ezért ezt használom most vonalvezetőként. Szóval nézzük az érveket.
1. A meglepetés ereje 1.: Függetlenül a témától, még mindig nem ismerik elegen a Prezit. A saját tapasztalataim szerint a hallgatóság akár felének újszerű ez az eszköz. Ha először látják, akkor tátott szájjal fognak figyelni, mert sosem láttak ilyet. Ennek hatására sokkal több fog megmaradni a diákokban, hiszen végig figyelnek.
Tanárok:Diákok = 1:0
2. Meglepetés ereje 2. : A Preziben minden másodperc újat hozhat. Szemben a Powerpoint statikus és nagyon kiszámítható mozgásával (a szövegek mellett ha marad hely tudjuk, hogy egy kép jön majd), itt nem csak 360 fokban tudunk elmozdulni, de a síkból is kiléphetünk a térbe a zoomolás segítségével. Ha jól használjuk ezt, akkor a diákok figyelme mindig oda lesz szögezve, ne marad idejük unatkozni. Egy katonából egyetlen zoom-molással lehet egy hadsereg, a hadseregből egy újabb zoommal egy egész hadiállás egy ütközetben.
Tanárok:Diákok = 2:0
3. A struktúra ereje: A Prezi fantasztikusan jó abban, hogy az összképet és a részleteket is erős struktúrában mutassa meg. Ha a Cannae-i ütközetet kell megmutatni, akkor előtte láttatjuk a térképen hogyan jutott el ide Hannibál (akár Karthagó környékéből elindulva, a képet folyamatosan tágítva, majd Cannae környékére fókuszálva). A hallgatók végig velünk utaznak, de nem diák között, hanem a valódi térképen. És akkor már nem is beszélek arról, hogy megmutatom a csata lépéseit, ami így sokkal jobban rögzül.
A Prezi nagy előnye, hogy jobban kezel logikai összefüggéseket vizuálisan.
Tanárok:Diákok = 3:0
4. A látvány (vizualizáció ereje): Ez a Prezi egyik legnagyobb erőssége, hogy a tartalomhoz sokkal pontosabban tudunk megfelelővizualizációt illeszteni. Nem kell dia template-ekben és erős kötöttségek mellett dolgozni, végre felszabadulhatunk. Az egész ütközetet jó minőségben, szép képekkel tudjuk megmutatni, egyben.
Sose feledjük a képek erejét, különös tekintettel az emberi agy működésére, ami nem tudja kezelni a hosszú szövegeket, mert képekben rögzít. Ebből következően sokkal több marad meg a diákokban is.
Tanárok:Diákok = 4:0
5. A multimédia ereje: Videó, zene, zoomolás. Szemben a powerpointos — “vajon elindul-e a diám” stresszel itt minden könnyen kezelhető, beilleszthető, elindítható. Nem kell a méretek miatt aggódni.  A klasszikus diákkal szemben itt megelevenedhet az élet. Egy történész elmondhatja a csata előzményeit, majd megnézhetjük a hadmozdulatokat, vagy egy filmjeleneten keresztül belenézhetünk a csatába is. Ezt mindeneki élvezni fogja.
Tanárok:Diákok = 5:0
6. A tervezés ereje: El szoktuk feledni, de a Prezi mint mind-mapping program kiváló terepe a struktúrált információgyűjtésnek. Ezzel elkerülhetjük a powerpoint nagy csapdáját.
Ez nem jelent direkt pontot, de a pontosabb tervezés vélhetően jobb eredményi s hoz.
Összefoglalva. Sokat nyerhetünk egy prezis oktatási anyag kidolgozásával. Szerintem egy klasszikus tanórához képest akár 2-3-szor több anyag marad meg a hallgatók fejében.
Szóval hajrá!
P.s: Ha elkészült egy arra érdemes anyag, küldjétek el, szívesen véleményezzük, segítünk, hogy még jobb legyen.
Dr.Prezi